JÓGÁZZON EGY KERESZTÉNY?

Egyeseknek ez nem is kérdés, mivel azt vélik, hogy a jóga egy könnyed módja annak, hogy fitten tartsuk magunkat, és nincs semmilyen szellemi háttere. Teljesen boldogan adják bérbe a gyülekezeti termüket jóga csoportoknak. Mások szerint viszont a jóga a hinduizmusból ered. Azt állítják, hogy a jóga egy kapu a démoni erők felé.



Az embereket egyre jobban kezdi érdekelni a lelki világ, a spiritualitás. Nem feltétlenül elkötelezettek valamiféle vallásos szervezetnek, de kutatnak olyan dolgok iránt, mint a jóga, a T'ai Chi vagy a meditációk. A távolkeleti vallások és szertartások iránt az érdeklődés megnőtt az utóbbi években.

Egyes nyugati országokban néhány egyház a termeiket bérbe adják a jógázó közösségeknek. Vannak akik az iskolában, munkahelyen, sporttermekben kerülnek kapcsolatba a jógával. Mások viszont ellenállnak, mivel a hindu hittel áll kapcsolatban.

Nem szabad elfelejtsük, hogy a hagyományos hindu jógában a gyakorlatok célja: egy magasabb spirituális szintet elérni, ahol Shiva istennővel találkozhatunk. Vannak különböző hindu megközelítések, mint a Bhakti jóga, Raja jóga és a Siddha jóga, amelyekben egy guru, egy oktató utasít különböző testtartásokra, meditálásra, kántálásra. De a nyugati világban már számos olyan jóga oktatás folyik, ahol a fizikai és a mentális gyakorlatok teljesen el vannak különülve a hindu hittől. Sokan azt vallják nyugaton, hogy a Hatha jógát, amely a testi gyakorlatokra fokuszál, anélkül, hogy beleesnénk a hindu hit és tanítások csapdájába.

Vannak olyan keresztény mozgalmak/programok, amelyeken a résztvevők jóga gyakorlatokat végeznek, miközben Jézust dicsérik énekkel, és olvasnak idézeteket a Bibliából. Ez a hozzáállás az Egyesült Államokból ered. Vannak olyan keresztények tehát, akik semmilyen gondot nem látnak a jógázásban, és a keresztények számára elfogadhatónak tartják a jóga távolkeleti gyökereitől elszakadt fajtáit, sőt próbálják azt keresztény tartalommal megtölteni. Igazuk van?

Nézzük csak, hogy mi a jóga! A szó azt jelenti, hogy "egység", a jóga célja egyesíteni valaki időleges (átmeneti) önmagát, a "JIVA"-t a végtelen "BRAHMAN"-nal, a hindu Isten koncepcióval. Ez az Isten nem egy személyes Isten, hanem

egy személytelen spirituális anyag, ami egy a természettel és a kozmosszal.

A Brahman egy személytelen isteni anyag, ami "szétterjed, beburkol és alapja (mélysége) mindennek". A jóga gyökerei a Krisztus előtti 1000-ből való hindu Upanishadból származik, és eképpen beszél a jógáról: "egyesítsed a benned levő fényt a Brahman fényével".

Keresztények számára fontos feltenni a kérdést, hogy egy olyan gyakorlat, mely nem az egyedüli igaz Isten dicsőítésére szól, nem őt keresve próbálunk kiegyensúlyozottabbak, teljesebbek lenni, hanem valami spirituális, valami benső és rejtélyes erő által, az igencsak kétséget von maga után, hogy mennyire helyes.

Mondhatják sokan: Ugyan mi a gond abban, ha becsukom a szemem, és nyugalmi állapotba kerülök? Mi a gond azzal, ha próbálom kiüríteni a fejemből a rosszat, és csak a jóra összpontosítani. Hogy szeretném megtalálni magamban az egyensúlyt?

Csupán az, hogy a jóga által, a meditáció által az ember nem Istenben keresi a teljességet, a lelki békéjét.

A jóga filozófiája és gyakorlata azon a hiedelmen alapszik, hogy az ember és Isten egyek. Arra tanít, hogy saját magunkra figyeljünk, és ne az egyetlen, igaz Istenre. Arra bátorítja a résztvevőt, hogy az élet problémáira és kérdéseire a választ saját tudatunkban és lelkünkben keressük, ne pedig Isten igéjében találjunk megoldást a Szentlélek által, ahogy ez a kereszténységben van.

Az tehát, hogy vannak a jógának könnyedebb fajtái, ne befolyásolja elgondolásunkat. Mert ha te magad elcsendesedsz, hogy meghald Isten hangját, az merőben más mint a jóga, mégha egyes keresztények szeretnek is valami kapcsot rakni a kettő közé. Más a jóga és a meditáció, és más halkan az Úrra figyelni.

"Legyetek józanok, vigyázzatok, mert ellenségetek, az ördög mint ordító oroszlán jár szerte,
keresve, kit nyeljen el."
(1Péter 5:8)

Nagy Andrea fordítása alapján