A HEBRONI BARLANG FELFEDEZÉSE

35 évvel ezelőtt a zsidók egy kis csoportja nehéz és veszélyes küldetésre szánta el magát: bebizonyítani a hebroni barlang bibliai történetének valóságát.



Az összes szent izraeli hely közül, a Hebronban található Machpéla barlang (más néven Pátriárkák barlangja) – mint a legrégebbi helyszín – különös jelentőséggel bír. A három pátriárka és három mátriárka – Ábrahám és Sára, Izsák és Rebeka, Jákob és Lea – ezen temetkezési helye jelöli a három ábrahámi vallás eredetét.

A Hebronba látogatók a mai napig kíváncsiak a Biblia leírása szerinti hatalmas, föld felett tornyosuló sziklák uralta részen található barlangra. A barlang létezik, azonban csak a bejárata látogatható és közelíthető meg, belülről eddig nagyon kevesen láthatták.

Noam Arnon, a hebroni zsidó közösség szóvivője, évtizedek óta tanulmányozza a Machpéla barlangot. Szenvedélye a hely megismerése iránt 35 évvel ezelőtt kezdődött, amikor – kockáztatva a letartóztatást és a muszlimok támadását – felfedezve a temetkezési hely kővel elfedett bejáratát,

bemerészkedett az épület alatti kamrákba.

Arnon mesélt motivációjáról. 35 évvel ezelőtt kezdődött a zsidók betelepedése Hebronba az 1929-es, 69 zsidó lemészárlását követő hosszú idő után. Az arabok megpróbálták elszeparálni őket az ősi városuktól és attól a helytől, mely a zsidó vallás központját jelentette.

Akkoriban olyan politikai nézeteket lehetett hallani, – melyek még az egyetemeken is kezdtek elterjedni – hogy a Machpéla barlang és Ábrahám története csak egy tényekkel alá nem támasztott mítosz,"- mondta Arnon a Breaking Israel News-nak.

"Be kellett bizonyítanunk, hogy a bibliai történetek pontosan úgy voltak, ahogy azok meg vannak írva."

Arnon és öt barátja eldöntötte, hogy felkutatják a barlangot és bebizonyítják annak történelmi hitelességét. Azonban senki nem engedélyezte, hogy a helyszínen kutatásokat végezzenek. Arnon korábban hallott pletykákat a Machpéla barlangban lévő, mélyebben elhelyezkedő kamra létezéséről. Hebron 1967-es visszafoglalása után, Moshe Dayan, későbbi honvédelmi miniszter és amatőr történész, egy fiatal lányt küldött le a Machpéla barlang padlójából nyíló, elfedett alagútba, amely a szájhagyomány szerint a barlang bejárata volt. Mikor a lány visszatért, egy kisméretű helyiségről mesélt és kőlépcsőkről, melyek visszavezetnek egy terembe.

Arnon és csoportja kivárták a legközelebbi Elul hónapot, amikor is a zsidókat beengedték a terembe, hogy a szlichot imát elmondhassák, amely egy különleges imádság bűnbocsánatért a Yom Kippurt megelőző napokban.

"A szlichot imádság nagyon hangos, kürtszóval kísért imádság, így ez egy jó lehetőség volt figyelemelterelésre és alkalom az elvegyülésre", mondta Arnon a Breaking Israel News-nak. "Némi keresés után megtaláltunk a bejáratot. A közösségi helyiség padlójának közepén helyezkedett el, egy kőlap alatt. Az elindulás előtt magunkhoz vettünk néhány szerszámot, így azok segítségével – amikor a kürtszó a leghangosabb volt – elmozdítottuk a követ."

A szemük előtt volt az a falból kivájt lépcsősor, melyet a fiatal lány is említett. "Leereszkedtünk a legalsó szintig, ahol egy hosszú és keskeny, lejtős, durva kövezetű folyosó vezetett egy kamrába."-mondta Arnon. De semmi jelét nem láttuk a Teremtés könyvében leírt barlangnak. "Egyszercsak egy gyenge fuvallatot éreztem, ami miatt úgy gondoltam, hogy kell legyen egy másik nyílás is valahol." mondta Arnon. "Követtük a légáramlatot, amely egy földön lévő, sziklával lefedett nyíláshoz vezetett. Felfeszítettük a követ a nyíláson és lemásztunk a barlangba, amelyet a sziklába vájtak."

"Az egyik barlang hátsó részéből nyílt egy másik, nagyon alacsony belmagasságú barlang"- mondta Arnon. "Egyszercsak azt vettem észre, hogy emberi csontok között megyek."

Reggel az arabok felfedezték, hogy a bejáratot kinyitották. A Waqf hivatalos panaszt nyújtott be az izraeli kormánynak és hebroni arab lakosok fellázadtak. Arnon a barlangban tett útja során magához vett néhány agyagdarabot azért, hogy laboratóriumában megvizsgálja azokat. Az agyagdarabok az Első templom időszakból származtak.