MEGOSZTÓ REKLÁM A LÁBMOSÁSRÓL AZ NFL DÖNTŐBEN

'Eretnek', 'Gyönyörű', 'Beszélgetésindító': Keresztények reakciói a Super Bowl reklámokra.




Több mint 700 ezer ember látogatta meg a He Gets Us kampány honlapját, miután a Super Bowl közben két reklámot is bemutattak a felebarát iránti szeretetről. Azonban, míg egyes keresztények dicsérték a reklámokat, erőteljesnek és szépnek mondva őket, mások élesen kritizálták, hitehagyásnak hívták, és bűnt támogatónak.

"A @HeGetsUs lényege, hogy a nem hívők figyelmét is felkeltse, nem pedig egy értekezést bemutatni a krisztológiáról néhány másodperc alatt" – mondta az AND Kampány társalapítója és elnöke, Justin Giboney. "Nem a bűnt támogatta az a bizonyos reklám, hanem mindannyiunk emberi méltóságát. Jézus az elveszetteket jött megkeresni és megmenteni."

A He Gets Us kampányt 2022-ben indították, és már óriásplakátokon és TV-reklámokban szerepelt Amerika-szerte. A Come Near nonprofit szervezet vezetése alatt van, aminek igazgatója Ken Calwell, és csapata egyre bővül. Honlapjukon több forrást is kínálnak, mint például cikkeket és videókat, amik segítségével többet lehet megtudni Jézusról, és lehetőséget nyújt helyi csoportokhoz is csatlakozni, hogy másokkal együtt tanuljanak Jézusról.

'Eretnek', 'Gyönyörű', 'Beszélgetésindító': Keresztények reakciói


A kampány két reklámot jelenített meg a tavalyi Super Bowl közben. Ez volt az első alkalom, és ezek is nagy port kevertek akkoriban. Egyesek azért kritizálták a szervezetet, amiért több millió dollárt reklámozásra költöttek ahelyett, hogy segítettek volna rászorulóknak, vagy mert "woke"-ok, mások viszont elismerésüket fejezték ki.

Az első reklám, amit az idei amerikai focibajnokság döntőjében adtak, egy sor embert mutat, ahogy egy másiknak a lábát mossa. Az egyik képen egy nő mossa egy másik nő lábát egy abortuszklinika előtt, ahol tüntetések zajlanak. Egy másikon egy rendőr mossa egy fekete ember lábát, egy nő a muzulmán szomszédja lábát, illetve egy pap egy meleg férfi lábát.

"Jézus nem tanított utálatot. Lábakat mosott" – áll a videó végén, illetve megmutatja a webcímet: HeGetsUs.com/LoveYourNeighbor. A link a rákeresőket egy olyan oldalra viszi, ahol elmagyarázzák a reklámot, és hogy miért mosta meg Jézus mások lábát. A második és rövidebbik reklám címe: 'Ki a felebarátom?', és különböző társadalmi helyzetekben levő emberekről mutat képeket. A címbeli kérdésre azt a választ adja, hogy "Az, akit észre sem veszel, nem értékelsz, nem fogadsz be (ő a te felebarátod)", és ismét megjeleníti a He Gets Us webcímét.

A He Gets Us szóvivője, Greg Miller, ezt nyilatkozta a ChurchLeaders-nek a reklámok céljával és a rájuk érkezett reakciókkal kapcsolatban: "Szeretnénk Jézust megismertetni másokkal, és megmutatni hogy nemcsak rokonszenves, hanem releváns is a mai emberek életében. Azt reméljük, hogy akik már követik, hitüket még hitelesebben fogják tudni megélni, és ugyanezt az érthetetlen szeretetet és megbocsátást tudják megmutatni. A kételkedők, reméljük, kérdéseket tesznek majd fel, és még többet megtudnak Jézusról, a saját nyelvükön."

Arra, hogy hányan érdeklődtek már a kereszténység és Jézus iránt a reklámok miatt, Miller azt nyilatkozta: "Az elmúlt 18 órában a HeGetsUs.com oldalt több mint 715 ezren látogatták meg. És az ezelőtti átlaghoz képest kétszer annyi időt töltenek most az emberek a honlapon, hogy felfedezzék Jézus történetét videók és cikkek segítségével. Ráadásul több ezren döntöttek úgy, hogy többet akarnak megtudni az online bibliaolvasó kalauzok által, vagy kértek elérhetőséget az Alpha kurzushoz."

A lábmosást bemutató reklámot ért legkeményebb krtikák eretnekséggel és liberalizmussal vádolják őket, és hogy elnézik a bűnt. A Déli Baptista Teológiai Szeminárium egyik etika- és teológiaprofesszora, Andrew T. Walker szerint a lábmosós reklám "baloldali árnyalattal mutatta be az evangélizációt, azt sugallva, hogy egyes bűnök a kultúránkban tiszteletreméltóbbak, mint a többi (habár abban sem vagyok biztos, hogy a reklám alapján ezek a tiszteletreméltó bűnök egyáltalán bűnök-e)." A The Babylon Bee főszerkesztője, Joel Berry, egyfajta részrehajlást érzékelt a reklámban az alapján, hogy kik mosták kiknek a lábát. Azt állította, hogy a reklám készítői "szigorúan az elnyomott-elnyomó viszonyra koncentráltak".


Egy lelkész szerint "A 'szeretet' úgy látszik azt jelenti, hogy rábólintunk az emberek önpusztító tetteire és az istenkáromlásra". Egyesek azért szidták a reklámot, amiért azt sugallja, hogy Jézus megmosta volna ellenségei lábát is, pedig Ő csak a tanítványai lábát mosta meg. Egyvalaki emellett érvelt annak ellenére, hogy elismerte, hogy Jézus megmosta Júdás lábát is, aki később elárulta Őt. Eközben mások a #HeGetsUs hashtaget használva Isten ítéletét ábrázoló képeket posztoltak, például az özönvízről.

Sok keresztény viszont a reklámok pártját fogták, vagy legalábbis csodálkoztak azon, hogy mennyire megosztották a közvéleményt. "Biztos vagyok benne, hogy sokan másképp forgatták volna le a tegnap esti #HeGetsUs reklámot" – mondta Joel Rainey lelkipásztor. "De azt nem tudom megérteni, hogy a szöszbe 'eretnekség' egy olyan kép, amint Krisztus követője feltétel nélkül mossa mások lábát. Térjünk már észre, emberek." Dr. Derwin Gray azt nyilatkozta: "Csak így tovább, @HeGetsUs! Hatalmas egy reklám." Dr. Glenn Packiam tiszteletes szerint: "A @HeGetsUs reklám gyönyörű volt."

"A HeGetsUs reklámok nem teológiai előadások, hanem beszélgetést kezdeményezőek" – mondta Jason Cornwell lelkész. "Nincs jobb dolgotok, mint hogy felkapjátok a vizet egy olyan reklámon, ami szerint Jézus lábakat mosott?" Nate Pyle lelkipásztor azt írta: "Azok, akik a He Gets Us reklámon zúgolódnak, árulják már el, hogy milyen Istenre vágynak? Olyan Jézust akarnak, aki tisztaságot és bűntelenséget vár el, hogy csak azok üdvözüljenek, akik megérdemlik. És ez bizony elég jól mutatja, hogy mit várnak el a társadalom egészétől."